Poznajemy piękno naszej stolicy z OHP Sandomierz

Kadra wychowawcza sandomierskiego hufca pracy dzięki współpracy z Zespołem Szkół nr 1 w Opatowie zorganizowała dla swoich podopiecznych wycieczkę do Warszawy, której głównym celem było kształcenie zainteresowań historią, poznanie zabytków stolicy oraz integracja poprzez wspólne spędzanie czasu.

Zgodnie z planem wycieczki, zwiedzanie z przewodnikiem, rozpoczęliśmy od Łazienek Królewskich – rozległych ogrodów pełnych pięknej architektury i przyrody, w których sercu znajduje się rezydencja ostatniego króla Polski – Stanisława Augusta Poniatowskiego. Łazienki Królewskie to również piękne pomniki: Fryderyka Chopina, Jana III Sobieskiego czy Henryka Sienkiewicza oraz zachwycające budowle takie jak: oranżerie, amfiteatr, teatr dworski, Muzeum Łowiectwa i Jeździectwa, Pałac Myślenicki oraz liczne wolnostojące rzeźby. Od wiosny do późnej jesieni tutejsze ogrody są pełne kwiatów i zwierząt: wiewiórek, pawi oraz kaczek i łabędzi.

Kolejnym przystankiem naszej wycieczki był Plac Zamkowy- najbardziej atrakcyjna i ruchliwa części Starówki. Zabudowa w tym miejscu powstawała wraz z rozbudową Zamku Królewskiego, za czasów króla Zygmunta III Wazy – tam też wznosi się jego okazała kolumna, którą mieliśmy okazję również zobaczyć. Następnie na ulicy Świętojańskiej zobaczyliśmy Bazylikę archikatedralna św. Jana Chrzciciela a następnie Rynek Starego Miasta – po środku którego stoi pomnik Warszawskiej Syrenki.

Zwiedzanie Warszawy przerwaliśmy na chwilę, krótką wizytą w Galerii Arkadia, gdzie można było zrobić zakupy ale również zjeść  lunch w strefie restauracyjnej.

Ostatnim miejscem na naszej mapie zwiedzania Warszawy było Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN znajdujące się na terenie przedwojennej dzielnicy  zamieszkałej głównie przez Żydów, a w czasie wojny przekształconej przez Niemców w getto. Sercem muzeum jest interaktywna wystawa stała – opracowana przez międzynarodowy zespół historyków i muzealników, prezentuje tysiącletnią historię polskich Żydów, od średniowiecza po czasy współczesne. Budynek muzeum został zaprojektowany przez fińską pracownię Lahdelma & Mahlamäki i uznawany jest za perłę architektury. Muzeum POLIN wyróżnia niezwykły hol, którego pofalowane, dynamiczne ściany rozcinają całe wnętrze budynku. To architektoniczny symbol wyrwy, jaką w historii Żydów uczyniły zagłada i powojenne represje. Rolą muzeum jest przywracanie pamięci i budowanie więzi między przeszłością, a teraźniejszością – tak, jak most wysoko nad rozpadliną holu łączy oba jego brzegi.

I tak nasza podróż po Warszawie  dobiegła końca. Późnym wieczorem, wróciliśmy do Sandomierza. Wizyta w Warszawie była dla nas ciekawą lekcją historii, kultury i sztuki. Z pewnością na długo pozostanie w naszej pamięci.