
W dniu 17.05.2016 r. odbyło się kolejne spotkanie „Grupy roboczej dotyczącej kształcenia dualnego w systemie kształcenia zawodowego w województwie świętokrzyskim”. Organizatorami spotkania byli Departament Polityki Regionalnej Świętokrzyskiego Urzędu Marszałkowskiego i Bank Światowy. Z ramienia Świętokrzyskiej Wojewódzkiej Komendy OHP w spotkaniu wzięli udział Dyrektor CEiPM Michał Zubek oraz Kierownik ROSZM Janusz Marszycki.
W trakcie wielowątkowej dyskusji reprezentanci uczelni wyższych, szkół zawodowych, biznesu oraz samorządów: wojewódzkiego i powiatowych, jak również rynku pracy w osobach przedstawicieli OHP i WUP dyskutowali między innymi o następujących kwestiach:
W jakim stopniu szkolnictwo zawodowe jest dostosowane do potrzeb branży metalowo-odlewniczej, która wymieniana jest na pozycji pierwszej w tzw. siedmiu inteligentnych specjalizacjach województwa świętokrzyskiego skoncentrowanych jako priorytetowe w pilotażowym projekcie „Nowoczesna Szkoła Zawodowa – Nowoczesny Region”.
Jak wysokie są koszty kształcenia w miejscu pracy, a jak wysokie w szkole. Jakich kompetencji potrzebują przedsiębiorcy dziś i jakich będą potrzebowali w przyszłości. Mocne i słabe strony poszczególnych modeli praktycznej nauki zawodu z uwzględnieniem różnych typów szkół.
Bariery dla zwiększenia zakresu kształcenia praktycznego, szczególnie w MSP. Dużą część spotkania poświęcono kwestiom dotyczącym kształcenia dualnego. Choć w przepisach brak jest regulacji dotyczących edukacji dualnej, w praktyce ten rodzaj kształcenia istnieje. To, co wyróżnia uczących się w tym systemie, to posiadanie dwojakiego rodzaju statusu prawnego:
- jest on jednocześnie „pracownikiem młodocianym” i „uczniem”. Dotyczy to sytuacji, gdy pracownik młodociany dokształca się w zasadniczej szkole zawodowej. W tym przypadku stosowane są przepisy Kodeksu pracy i rozporządzenia wykonawcze oraz Ustawy o systemie oświaty i rozporządzenia wykonawcze.
- jest „tylko” pracownikiem młodocianym ? dotyczy to sytuacji, w której dokształcanie teoretyczne realizowane jest w systemie pozaszkolnym. W takim przypadku stosowane są wyłącznie przepisy kodeksu pracy i wykonawcze. Ta formuła jest znacznie mniej popularna i w przypadku zakładów rzemieślniczych dotyczy ok.9% młodocianych.
Kształcenie dualne wprowadzane jest także przez uczelnie wyższe jako forma zatrudnienia młodocianych pracowników. Niestety, w obecnym stanie prawnym, nie ma możliwości prowadzenia kształcenia dualnego na poziomie technikum. Z badań wynika, że absolwenci, którzy w trakcie nauki zawodu byli zatrudnieni u pracodawcy, skuteczniej znajdują pracę, lepiej zarabiają, a co ważniejsze, szybciej awansują w pracy.
W trakcie dyskusji przedstawiciele ŚWK OHP zaprezentowali metody i styl pracy proponowane i realizowane w ramach Ochotniczych Hufców Pracy. Zapoznali uczestników z praktycznymi rozwiązaniami realizowanymi w ramach kształcenia zawodowego oraz przedstawili metody i efekty pracy jako przykład realizacji kształcenia zawodowego wg wzorca kształcenia dualnego. Przedstawiciele ŚWK OHP zaprezentowali również przykłady znakomitej współpracy z biznesem na podstawie branży odlewniczej.
W głosie podsumowującym wnioski i efekty spotkania moderator dyskusji Pan Piotr Stronkowski reprezentant Banku Światowego z imienia i nazwiska podziękował przedstawicielom ŚWK OHP za cenne i rzeczowe stanowisko przedstawiono w trakcie dyskusji oraz zgłaszane wnioski i propozycje do programu zawartego w projekcie „Nowoczesna Szkoła Zawodowa – Nowoczesny Region”.
Należy zauważyć, iż uczestnictwo przedstawicieli ŚWK OHP w gremiach i przedsięwzięciach zajmujących się rozwojem województwa świętokrzyskiego oraz zgłaszanie w trakcie ich realizacji istotnych propozycji wynikających z własnych doświadczeń zawodowych wydaje się być najskuteczniejszym oraz najbardziej zauważalnym sposobem promocji, jak również podwyższania rangi i znaczenia Ochotniczych Hufców Pracy w regionie.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Fot. 1-4. W trakcie spotkania
Autor tekstu i zdjęć: Janusz Marszycki i Michał Zubek