MŁODZIEŻ ŚWK OHP POZNAJE ŚWIAT MEDIÓW

17 kwietnia 2018 r. młodzież z trzech jednostek opiekuńczo-wychowawczych ŚWK OHP w Kielcach (13-1 HP Skarżysko-Kamienna, 13-3 HP Kielce, OSiW Starachowice) uczestniczyła w zajęciach zorganizowanych w ramach realizacji programu wojewódzkiego „Człowiek w mass media – w jaki sposób media kształtują rzeczywistość i wizerunek człowieka?”.

Cykl zajęć rozpoczęła wycieczka do Radia Kielce, podczas której młodzież miała okazję zobaczyć jak wygląda praca dziennikarzy w rozgłośni radiowej, jak przebiega emisja materiału „na żywo”, jak wygląda centrum dowodzenia technicznego oraz obróbka techniczna materiału dźwiękowego. Chętne osoby miały możliwość sprawdzenia się w roli dziennikarza radiowego poprzez odczytanie przez mikrofon specjalnie przygotowanych tekstów, które zostały nagrane, a następnie przetworzone przy pomocy sprzętu technicznego.

Po zakończonym zwiedzaniu młodzież udała się do 13-3 Hufca Pracy w Kielcach, gdzie odbyło się spotkanie coachingowe na temat manipulacji w mediach oraz zasad kreowania wizerunku w świecie medialnym. W trakcie spotkania młodzież poznała najczęściej stosowane chwyty perswazyjne i manipulacyjne obejmujące przekłamania w nagłówkach i sondażach (tzw. manipulacja grafiką i obrazem), tendencyjny wybór materiału, zaburzanie perspektywy oraz wiele innych technik wprowadzanie w błąd, stosowanych przez mass media. Druga część spotkania obejmowała zagadnienia ze świata Public Relations. Młodzież miała okazję dowiedzieć się co składa się na wizerunek człowieka, jakie zasady kształtowania wizerunku obowiązują w świecie medialnym oraz w życiu codziennym i jak rozpoznać działania „pijarowców” w prezentowaniu postaw polityków i innych osób publicznych czy medialnych. Uczestnicy OHP mieli także okazję wziąć udział w ćwiczeniach, w których wcielili się w rolę kandydata na prezydenta oraz przeanalizowali własny wizerunek z uwzględnieniem psychologii kolorów.

Celem programu wychowawczego „Człowiek w mass media – w jaki sposób media kształtują rzeczywistość i wizerunek człowieka?” jest wzrost kompetencji młodzieży na temat korzystania z możliwości oferowanych przez mass media. Ważne jest aby młodzież potrafiła krytycznie spojrzeć na świat telewizji, prasy czy internetu i nauczyła się dostrzegać chwyty manipulacyjne wykorzystywane m.in. w reklamach. Program realizowany będzie do maja 2018 r. i zostanie zakończony konkursem na najlepszą recenzję filmu.

 

Fot. 1. Młodzież przed siedzibą Radia Kielce.

 

Fot. 2. W trakcie zwiedzania Radia Kielce.

 

Fot. 3. Jedna z uczestniczek 13-3 HP w trakcie czytania materiału.

 

Fot. 4. Spotkanie coachingowe w 13-3 HP w Kielcach.

 

Autor tekstu: Izabela Gajewska.

Autor zdjęć: Ewelina Jabłońska, Justyna Warwas.